Inclinarea oglinzii la mersul inapoi

Autor: Iulian Magirescu

Contact:  constructiielectronice@gmail.com

Multumesc domnului Dodoiu Marius, pentru informatiile puse la dispozitie si testarea circuitului.

Prezentare

Circuitul inclina oglinda dreapta/fata (doar la autoturismele a caror oglinzi laterale pot fi reglate prin actionarea unor butoane, din interiorul autoturismului), atunci cand autoturismul se deplaseaza cu spatele.

Inclinarea oglinzii de catre circuit se face prin actionarea a doua relee care la randul lor inchid printr-un contact normal deschis, circuitul butoanelor de inclinare sus si jos a oglinzii dreapa/fata. Unghiul de inclinare in jos al oglinzii este proportional cu timpul cat circuitul butonului de inclinare jos al oglinzii este inchis de contactul N.O. al releului Rel2, timp care poate fi setat intre 300 ms si 4500 ms, cu pas de 300 ms (TIMP COBORARE/URCARE). Unghiul de inclinare in sus al oglinzii este proportional cu timpul cat circuitul butonului de inclinare sus al oglinzii este inchis de contactul N.O. al releului Rel1 (TIMP COBORARE/URCARE). Datorita uzurii mecanismului de inclinare a oglnzii, timpul cat circuitul butonului de inclinare sus este inchis de contactul N.O. al releului Rel1, trebuie sa fie putin mai mare decat timpul de inclinare jos. Astfel, pentru a compensa acest decalaj, cand oglinda se inclina in sus, la timpul de coborare/urcare se adauga sau se scade cateva sute de milisecunde (TIMP COMPENSARE), timp care poate fi setat intre 300 ms si 2100 ms, cu pas de 300 ms. Adaugarea acestui timp se face prin tatonare.

Inclinarea oglinzii de catre circuit este conditionata de pozitia schimbatorului de viteza si cheia de contact, astfel:
1. Cu contactul pus, oglinda este inclinata in jos, cand schimbatorul este introdus in marsalier mai mult de o secunda, iar oglinda este readusa la pozitia initiala cand schimbatorul este scos din marsalier mai mult de zece secunde sau cand cheia este scoasa din contact.
2. Daca schimbatorul este introdus in marsalier mai putin de o secunda, functia circuitului este anulata pana cand schimbatorul este scos din marsalier mai mult de zece secunde.

Circuitul a fost testat cu succes pe un Renault Laguna 2.

Date tehnice
     Tensiunea de alimentare: 12V
     Consum: 10 mA (in repaus)
     Protectie la inversarea tensiunii de alimentare
     Intrarile circuitului sunt separate galvanic
     Timp inclinare jos/sus = 300 ms ÷ 4100 ms (cu pas de 300 ms)
     Timp compensare inclinare sus = 300 ms ÷ 2100 ms (cu pas de 300 ms)
     Dimensiune PCB: 8,3 x 6,6 cm

Constructie

Lipirea componentelor pe cablajul imprimant se va face tinand cont de schema electrica, dispunerea componentelor si instructiunile de asamblare si lipire. Dupa operatia de lipire se introduce microcontrolerul IC1 in soclu, apoi se instaleaza circuitul in autoturism.

Atentie! Introducerea gresita in soclu al lui IC1 duce la distrugerea ireversibila a acestuia.

Schema electrica






Cablajul imprimant si dispunerea componentelor (traseele sunt vazute prin transparenta)


Componente
     R1, R4, R5, R6 = rezistor 10 K
     R2, R3 = rezistor 1,5 K
     C1 = condensator 10 uF
     C2 = condensator 100 nF
     C3, C4 = condensator 33 pF
     D1, D2, D3 = dioda 1N4148
     T1, T2 = tranzistor NPN 2N3904
     OK1, OK2 = optocuplor LTV 816
     IC1 = PIC 16F84A
     IC2 = 7805
     Q1 = quart 4 Mhz
     SW1 = dip switch 8 sectiuni
     CON1, CON2, CON3, CON4 = terminal bloc 2 cai
     REL1, REL2 = releu 12V
     PCB: 3,2 x 3,3 cm



Modul de conectare



Setare timp



Inclinarea oglinzii la mersul inapoi